INFORMACJE PODSTAWOWE
Kambo to jedna z najmocniejszych naturalnych kuracji. Intensywnie oczyszcza i wzmacnia cały organizm, polepsza ogólny stan zdrowia, samopoczucie i koncentrację, wyostrza zmysły, klarowność umysłu i przywraca siły witalne. Usuwa toksyny fizyczne, blokady energetyczne i napięcia emocjonalne. Zwiększa wydajność i odporność na zmęczenie i stres. Wzmacnia system odpornościowy. Poszerza percepcję i świadomość oraz pomaga w głębszym połączeniu się ze swoją istotą.
Kambo to powszechna nazwa w Ameryce Południowej, odnosząca się do wydzieliny żaby drzewnej (Phyllomedusa bicolor), która zamieszkuje dorzecza Amazonki w Brazylii, Kolumbii, Boliwii i Peru, a także w regionie Guianan w Wenezueli i Guianas oraz w Cerrado w stanie Maranhão w Brazylii. W niektórych plemionach używa się nazwy „Sapo” (hiszp. ropucha), „Kampu” lub „Vacina da Floresta” (szczepionka z lasu). Jest tradycyjnie stosowane jako lek przez rdzenne plemiona, takie jak Katukina, Yawanawa, Kashinawa i Matses. Tradycyjnie używane do wywołania głębokiego oczyszczenia ciała i duszy, dodania sił (np. podczas polowania) i leczenia różnych chorób.
Kambo zawiera dużą liczbę różnych bioaktywnych peptydów, które są podobne do tych istniejących w ciele człowieka. Dzięki temu ciało „rozpoznaje” kambo i pozwala im wniknąć do komórek.
Istnieje kilkadziesiąt patentów naukowych wykorzystujących peptydy zawarte w Kambo, ale jak dotychczas naukowcy nie byli w stanie odtworzyć syntetycznej wersji oryginalnej wydzieliny tak, aby zachować jej właściwości.
HISTORIA
Praktyka Kambo była historycznie zakorzeniona w różnych plemionach w regionach peruwiańskiej, kolumbijskiej i brazylijskiej amazonki. Każde plemię ma własną historię lub mit o tym, w jaki sposób rozpoczęto praktykę Kambo. Legenda Kaxinawá mówi, że Indianie z plemienia byli bardzo chorzy i ich szaman (Paje w Brazylii) zrobił wszystko, co było możliwe, aby ich wyleczyć. Niestety nic nie działało, żadne zioła nie pomagały. Szaman otrzymał w końcu przekaz: duch przyniósł w dłoniach żabę, z której wzięła białą wydzielinę i nauczyła Paje jak ją stosować. Wracając do plemienia Paje był w stanie leczyć swoich braci. Od tej pory był znany jako Paje Kampu. Po jego śmierci, jego duch zamieszkał w żabie, gdzie kontynuował swoją misję ochrony zdrowia tych, którzy bronią lasu.
Francuski misjonarz ksiądz Constantin Tastevin był pierwszym, który w 1925 roku przybył i zarejestrował tę praktykę w górnym biegu rzeki Jurua w Brazylii. Z czasem wiedza o tej praktyce rozszerzyła się również na zachodzie
JAK KAMBO JEST ZBIERANE?
Żaby na ogół są zbierane o świcie. Są pasywne i nie bronią się, gdy się je podnosi. Są przywiązywane za każdą nogę sznurkiem ze słomy w kształcie litery X. Wydzielina jest zbierana na małe drewienka i pozostawiana do wyschnięcia. Po uwolnieniu żaba powraca do lasu. Żadna żaba nie jest krzywdzona. Sznurki pozostawiają niewielką białą linię na każdej nodze. Dopóki ślad nie zniknie (ok. 3 mcy) żaba nie jest ponownie zbierana. Żaby są traktowane z najwyższą starannością i szacunkiem. Indianie wierzą, że zaszkodzenie żabie wywoła gniew duchów i wydzielina nie przysłuży się uzdrawianiu. Kambo zebrane w ten sposób uznaje się za zebrane w stu procentach etycznie.
SKŁAD
Kambo zawiera bardzo dużą ilość bioaktywnych peptydów (krótkie łańcuchy aminokwasów, które mogą wiązać się z receptorami komórkowymi w komórkach ludzkich i wyzwalać reakcję w organizmie) odpowiedzialnych za efekty fizjologiczne. W niektórych badaniach podjęto kilka metod ekstrakcji w celu określenia składu chemicznego kambo i przetestowania działania każdego peptydu, który jest obecny w dużych ilościach w kambo:
Phyllocaeruleina jest obecna w najwyższym stężeniu i wydaje się być odpowiedzialna za główne działanie Kambo. Działa silnie na mięśnie gładkie przewodu pokarmowego stymulując ich ruchliwość, przepływ żółci, wydzielanie trzustkowe i żołądkowe oraz pośredniczy w działaniu przeciwbólowym w ośrodkowym układzie nerwowym.
Phillokinin ma działanie hipotensyjne na układ sercowo – naczyniowy.
Filomeduzyna ma również działanie hipotensyjne, stymuluje motorykę jelit, wydzielanie łez i śliny.
Sauvagine powoduje spadek ciśnienia krwi z powodu rozszerzenia naczyć krezkowych i wywołuje przyspieszenie akcji serca. W ośrodkowym układzie nerwowym wydaje się aktywować oś przysadka – nadnercza, zwiększając poziom kortykosteronu, katecholamin (takich jak adrenalina) i glukozy w osoczu.
Peptydy opioidowe (Ala-Deltorphin i Lys7-Dermorphin mają silne powinowactwo do receptorów opioidowych, przewyższające powinowactwo morfiny.
Peptydy z rodziny dermaseptin hamują wzrost szerokiego spektrum mikroorganizmów (pierwotniaków, grzybów, bakterii i wirusów) bez szkodzenia zróżnicowanym komórkom ssaków, tym samym odpowiadając za potencjalną aktywność antybiotykową.
Główne efekty stosowania Kambó wydają się odpowiadać peptydom obecnym w większych ilościach, wpływającym na układ naczyniowy, wydzieliny gruczołowe, aktywność żołądkowo-jelitową i regulację osi przysadkowo-nadnerczowej w ośrodkowym układzie nerwowym.
Wiele innych peptydów jest obecnych w mniejszych ilościach, a ich rola w wytwarzaniu efektów jest niezbadana. Jedną z możliwości jest to, że niektóre z tych peptydów mogą działać razem powodując nieznaczny wzrost rozszerzenia naczyń krwionośnych i przepuszczalności bariery krew-mózg, ułatwiając dostęp związków do układu krążenia i ośrodkowego układu nerwowego.
W JAKIM CELU STOSUJE SIĘ KAMBO?
Efekty psychofizyczne:
– poprawa wydolności organizmu,
– działanie przeciwzapalne,
– długotrwałe działanie rozkurczowe i przeciwbólowe,
– usunięcie z organizmu chorobotwórczych mikrobów (badania wykazały, że Kambo zawiera peptydy przeciwdrobnoustrojowe skuteczne wobec opornych na leki szczepów bakterii, grzybów, wirusów, pierwotniaków i pasożytów),
– zwiększona aktywność systemu immunologicznego (w dłuższej perspektywie Kambo wzmacnia układ odpornościowy, pobudzając systemy obronne organizmu do ich naturalnych funkcji),
– regulacja apetytu,
– regulacja cyklu snu i czuwania,
– zwiększona koordynacja psychoruchowa,
– regulacja pracy wątroby, jelit i żołądka,
– oczyszczenie wątroby i jelit,
– zwiększona koncentracja i motywacja do działania,
– zwiększona jasność umysłu,
– zwiększenie pokładów energii,
– polepszony nastrój,
– terapia wspomagająca przy depresji
Efekty energetyczne:
– oczyszczanie pamięci komórkowej,
– harmonizacja czakr,
– rozwój intuicji i połączenia z naturą,
– skan pola energetycznego i oczyszczanie blokad i zaburzeń,
– uwolnienie blokad na poziomie emocjonalnym,
– oczyszczenie z pasożytów energetycznych żerujących w naszym polu energetycznym
Ponadto:
Naukowcy z Uniwersytetu Queens w Belfaście otrzymali prestiżową nagrodę za swoje badania nad rakiem i Kambo. Badania prowadzone przez profesora Chrisa Shawa z Queen’s School of Pharmacy dowiodły, że Kambo może hamować wzrost naczyń krwionośnych i może być wykorzystywane do zabijania guzów nowotworowych.
Uważa się, że Kambo może być ponadto pomocne przy wsparciu leczenia: malarii, problemów z płodnością, syndromu chronicznego zmęczenia, HIV, choroby Parkinsona, choroby Alzheimera, problemów naczyniowych, zapalenia wątroby, cukrzycy, reumatyzmu, zapalenia stawów, uzależnień.
PROCES APLIKACJI KAMBO
Kambo należy przyjmować z odpowiednio wyszkoloną osobą, nadzorującą proces przez cały czas. Kambó nakłada się na tzw. bramy (wypalenia cienkim patyczkiem lub kadzidełkiem, aby usunąć górną warstwę naskórka – nie ma krwi), aby umożliwić dostanie się do układu limfatycznego. Osoby początkujące poddawane są najpierw testowi z małą ilością wydzieliny, aby sprawdzić reakcję organizmu. Jeśli nie ma żadnych niepokojących reakcji, przeprowadzana jest pełna sesja.
Kambo rozchodzi się w ciele i wokół ciała, skanując je w poszukiwaniu blokad i patogenów, a następnie bezpośrednio pracuje w tych obszarach. Może wystąpić pulsowanie lub pieczenie w tych obszarach na krótką chwilę. W ciągu kilku minut pojawia się raczej nieprzyjemna ostra reakcja fizjologiczna, zwykle charakteryzująca się wzrostem częstości akcji serca (może osiągnąć 190 uderzeń na minutę), dramatycznym wzrostem lub spadkiem ciśnienia krwi, poceniem się, zawrotami głowy i może obejmować nudności i wymioty i/lub lub rozwolnienie. Opisuje się, że ostry efekt utrzymuje się przez kilka minut, po czym zwykle zanika w ciągu 5 do 20 minut. Inne bardziej zmienne skutki w ostrej fazie mogą obejmować zmianę kolorytu skóry, uczucie silnego nacisku w głowie, szyi i klatce piersiowej, ból brzucha, ból gardła, niewyraźne widzenie, suchość w ustach, uczucie ciężkości ciała, zaburzenia motoryki, a także zdrętwiały i spuchnięty język, usta i twarz. Gdy objawy ostre ustępują, może pojawić się silne uczucie zmęczenia i senności. Przed aplikacją Kambó zużywa się dużą ilość płynu, zwykle ok. dwóch litrów, aby wspomóc proces oczyszczania. Czasami podczas sesji Kambo, może być stosowane również Rape czy Sananga oraz prowadzący może śpiewać Icarosy.
Pozytywne efekty stosowania Kambó opisywane są przez użytkowników kilka godzin (24h) po ustąpieniu ostrych efektów. W niektórych przypadkach zwiększona energia i motywacja może pojawić się zaraz po zakończeniu sesji.
Po zabiegach może czasami wystąpić reakcja Jarischa-Herxheimera, czyli kryzys ozdrowieńczy. Reakcja ta zachodzi w wyniku powstania endotoksyn, które zostają uwolnione ze zniszczonych patogenów. Objawem może być pogorszenie symptomów choroby, odnosząc wrażenie że kuracja nie pomaga lub wręcz szkodzi. W tej sytuacji kambo powinno być stosowane zaraz po ustaniu nasilonych symptomów, aby ostatecznie je wyeliminować.
DAWKOWANIE
Dawkowanie mierzy się liczbą nałożonych kropek. Kropka o wielkości ok.5 mm zawiera ok. 10 mg wydzieliny. Dawka będzie zależna od wielu czynników m.in. od budowy ciała, doświadczenia, powodów stosowania, tradycji, szamańskiego przewodnictwa itp. Szacuje się, że niska dawka to 1-3 kropek, średnia 3-10 kropek, wysoka to ponad 10 kropek. Matses używali aplikacji Kambo np. jako dodatkowego wsparcia dla praktyk łowieckich, aplikując sobie 2 razy dziennie od 2 do 3 kropek.
PRZECIWSKAZANIA:
– choroby serca, rozrusznik serca, by passy,
– interwencje chirurgiczne (do momentu wygojenia szwów),
– tętniaki i zakrzepy, wylewy, krwotoki, uszkodzenia mózgu,
– schizofrenia i ciężkie choroby psychiczne,
– epilepsja i spożywanie leków przeciwpadaczkowych,
– kamica nerkowa,
– przyjmowanie leków na nadciśnienie lub niedociśnienie,
– implanty i przeszczepy do pełnego wygojenia,
– miesiąc przed i miesiąc po wykonaniu tatuażu,
– menstruacja,
– niedoczynność nadnerczy (choroba Addisona)
Kambo nie podaje się dzieciom, kobietom w ciąży i karmiącym.
Jeśli przyjmujesz jakiekolwiek leki, zawsze skonsultuj z praktykiem kambo, czy nie ma przeciwskazań.
PRZYGOTOWANIE:
– zachowanie odpowiedniej diety: minimum 3 dni przed Kambo należy odstawić mięso, tłuszcze, alkohol, narkotyki, substancje psychoaktywne, ostre przyprawy, kawę i czarną herbatę, olejek CBD, słodycze, nadmiar soli, energetyki, leki i suplementy. Najlepiej zastosować lekką dietę warzywną (oprócz warzyw strączkowych),
– w dniu wykonywania Kambo należy powstrzymać się od jedzenia (po sesji można zjeść coś delikatnego, owoce, lekka zupa), do 2h przed sesją można wypić ziołową herbatę,
– na dzień przed Kambo nie trenować intensywnie,
– nie należy pić nadmiernej ilości wody przed pojawieniem się na sesji Kambo,
– przygotowanie intencji,
– przygotowanie luźnego ubrania, które może się zabrudzić (po zdjęciu kropek nakłada się smoczą krew, która zanim zaschnie może zabrudzić ubranie)
STATUS PRAWNY
Kambó jest całkowicie legalne na całym świecie. Jedynym środkiem prawnym dotyczącym używania Kambó do tej pory jest zakaz jego komercjalizacji i reklamy wydany przez brazylijski rząd w 2004 roku. Rosnąca popularność kambo zapoczątkowała debatę na temat tego, kto jest prawowitym posiadaczem wiedzy o jej wykorzystaniu. Jego początki są ogólnie związane z rdzenną ludnością południowo-zachodniej Amazonii, a jednym z głównych problemów i tematów debaty na temat kambo jest „biopiractwo” – pojęcie, że zasoby znajdujące się na terytorium lub praktyki pochodzące od rdzennej ludności są kradzione. Rosnąca dostępność i zainteresowanie kambo jako praktyką medycyny alternatywnej przyciąga uwagę zarówno tych, którzy chcą zgłębić jego potencjał terapeutyczny, jak i zainteresowanych czerpaniem z niego korzyści, ponieważ w niektórych kulturach może być postrzegana jako „rynek wschodzący”. ”. Był to główny powód środka prawnego podjętego w związku ze skargami tradycyjnych plemion Kambó.